Obsah

Kapitola první
Kapitola druhá
Kapitola třetí
Kapitola čtvrtá
Kapitola pátá Kapitola šestá

Pravdivý příběh skupiny Hubertus
čili
sem tam sex, vůbec drogy, hlavně rock´n´roll



Kapitola šestá

Mosty hoří

Po pravdě řečeno by tahle kapitola v dějinách kapely Hubertus mohla začínat poněkud nezvyklou otázkou - „Kluci, a na co budu dneska hrát?“ Hubertus je pětičlenný a v mnoha ohledech se mu daří. Na tancovačkách bývá plno až narváno a tu a tam se vydaří i nějaký ten koncert. Tedy něco, o čem sníme, ale co v dané době k zvyklostem a možnostem moc nepatří. Párkrát si zkusíme zahrát v Praze. Zahrajeme si na kolejích na Jižním Městě, ve Futuru na Smíchově, nebo v dnes již neexistujícím, tehdy hodně oblíbeném rockovém klubu Na Rokosce. Spousta Jihočechů v Praze studuje nebo pracuje, takže i tady máme plno. Tomu pochopitelně předcházejí dosti divoké noční partyzánské akce, když se s osvětlovačem Michalem Bassym, našimi plakáty a nádobkou lepidla plížíme spícím městem a podnikáme činnost, co se jí říká „černý výlep“. Na druhou stranu se ale uvnitř kapely schyluje ke změnám. Ponťák , který mezitím přesídlil do Plzně, aby se tam stal studentem pedagogické fakulty, očividně ztrácí zájem o věc. Jak později přizná, určitý stereotyp a prostředí uřvaných tancovačkových sálů ho už přestává bavit a začíná nacházet svoji parketu spíš ve folku. Nejprve to bude v duu s vtipným českobudějovickým písničkářem plíhalovského ražení Standou Kahudou, poté v plzeňské folkové kapele Kurzy šití. Hubertus je v té době poměrně zaběhlá kapela, není potřeba tolik zkoušet, ponťákova kytara často zůstává opřena v suterénu Ritchieho domku, odkud mu ji přivážíme na jednotlivá hraní a kde se její struny sem tam začínají potahovat rzí. Ponťák, který v tu chvíli, alespoň tedy pro určitý čas, už patří jinam, se příliš nevrhá ani do investic ohledně vybavení a aparátu a jeho už zmíněná otázka – „Kluci, na co budu dneska hrát?“, se stává symptomatickou. Nastane tedy to, co se musí stát a naše cesty se rozejdou. Pokud mě paměť neklame, je to myslím Dříteň, kam Ponťák nedorazí. S Martinem máme sice leccos nazkoušeno, ale na celý večer to rozhodně nevystačí. A tak show vzniká tak trošičku za pochodu. Odehrajeme vždycky sérii z věcí, které známe a společně umíme, o přestávce zalezeme do šatny a tam buď Martinovi vysvětlujeme ty jednodušší, co by se daly zahrát rovnou z fleku, nebo naopak Martin zaloví ve své bigbeatové minulosti, vysvětlí nám kila a jde se na věc. Tak třeba úplně poprvé zazní jeho pecka Pozor padá omítka, která se od té chvíle natrvalo ustálí v našem repertoáru. Hubertus tedy zůstává ve čtyřech a tak to bude až do podzimu 1988. Jo, a abych nezapomněl, slíbil jsem kdysi vyprávět jednu pikantní historku, která by se dala nazvat - Povídání o tom velkém ohni temelínském. Nutno předeslat, že Hubertus není v pravém slova smyslu ta ideální tancovačková kapela, na kterou se hrnou sličné neplnoleté dívky z blízkého okolí sledovány dvojnásobným až trojnásobným houfem místních mládenců, aby pak spočinuly v jejich náručí a pluly parketem okouzleny plouživými písněmi o lásce. Hubertus je parta poněkud divoká a chtě nechtě dotyčná děvčata spíš leká. Navíc Martin využije svou podnikavost a společně s novým osvětlovačem začne budovat na svou dobu a možnosti mohutný světelný park podepřený mnohdy poněkud podezřelou zato však efektní pyrotechnikou. Nezapomenutelná je chvíle, kdy nám předvádí před odjezdem na kšeft jeden z nových ohňů, co bude mít večer premiéru. Nachystá ho venku na komíně jednoho z přístěnku tejnského domu osvěty, kde momentálně zkoušíme a kam jsme za tím účelem vylezli. Sledujeme úctyhodný ohnivý gejzír a s netajeným obdivem se ptáme: „ Ty vole, Martine, co to je!?“ Oslovený si šťastně zamne ruce a odpoví: „Kdo ví, jestli to není střelnej prach.“ Tady ale souvislost s velkým temelínským ohněm nehledejte. To bylo úplně jinak. Kapela totiž v té době vyjíždí na stále vzdálenější štace, máme svoje publikum i v západních, středních a dokonce severních Čechách. A ti nejvěrnější za námi přijíždějí, a když přijíždějí, potřebují taky někde spát. Takže si jednou po našem hraní ustelou na seně v obřím jezeďáckém sklaďáku v Temelíně. Někdo z přítomných dostane vynikající nápad před spaním si bafnout cigaretku. No jasně a stane se to, co už určitě tušíte. Je to poprvé a naposledy, co se pak jméno skupiny Hubertus objeví v deníku krajského výboru KSČ Jihočeská pravda, odkud se dočteme, že způsobená škoda přesáhla 170 000 Kčs. To je myslím z dnešního pohledu asi tak desetinásobek. Je asi zbytečné říkat, že tehdy měla kapela opravdu namále. Je to ale taky jediné období, kdy se Hubertus sem tam vyskytuje v oficiálním rozhlasovém éteru. Ještě v pětičlenné sestavě s Ponťákem jsme natočili, mohu-li to tak říct náš tehdy asi největší hit písničku Kopretina. Natočili jsme ji v rozhlase v Budějicích, tradiční výspě folku, kde nás neměli moc rádi, ale nahrávka byla na světě. A ta se sem tam objevuje v sobotním odpoledním vysílání v pořadu Mladá vlna. Tahle nevinná odrhovačka má vůbec okouzlující osud. Bdělým policejním orgánům neunikne, že něco takového jako tahle píseň existuje a že si ji, ještě s jednou, hodně lidé zpívají a vyžadují ji. Nastane tedy potřeba v rámci bdělosti celou věc prošetřit. Dostaneme přípis od českobudějovické Státní bezpečnosti, že máme neprodleně zaslat texty dvou skladeb tedy této a další, která se jmenuje něco jako Ráno, ke kontrole. Tou další je cover písně United od Judas Priest s českým naprosto nevinným textem o tom, že je prostě ráno, textem, který se traduje po jihočeských kapelách a ani nevím, kdo byl jeho prvotním původcem a autorem. I Kopretina je naprosto nevinná, a pakliže mládenec v jejím textu má utkvělou touhu něco, přesněji řečeno někoho položit, jedná se o jeho dívku do voňavé jarní louky a nikoliv o stávající společenský řád dělníků a rolníků. Stačí prostě trocha iniciativního kretenizmu a z naivní milostné písničky je protestsong. Ovšem pravda je i to, že repertoár Hubertusu se tak někdy v letech 1987 a 1988 začíná výrazně měnit. Samozřejmě doménou našeho působení jsou a zůstávají tancovačky a k nim neodmyslitelně patří jak převzaté věci tak naše kousky typu právě zmíněné Kopretiny, Zetorů, Ať jde ven, Pozdě k ránu apod. Ale je tu ještě něco. Čestně nutno přiznat, že vedle hard rocku a blues jako všichni obdivujeme burlesku Pražského výběru navíc i proto, že raný Hubertus měl k určité rockové absurditě hodně blízko, než se posunul k přímočařejšímu a obecně stravitelnějšímu heavy rocku. A pak se to stane. Zkoušíme v Tejně na osvětě, v 11 dopoledne otevře hospoda, a tak si jdeme s Fugasem jako by odskočit a na zpáteční cestě se potěšíme dvěma pivečky a dvěma fernety. V tom se rozrazí dveře a do výčepu vtrhne Vláďa Halama s vytřeštěnýma očima. „Máme průser,“ řekneme si. Asi byste měli vědět, že v rámci dobrého fungování kapely a jisté profesionality dodržujeme v kapele už nějakou dobu předpisy, které Vladimír iniciativně sepsal, které kontroluje a v případě porušení pokutuje. To nám dle slov oněch předpisů umožňuje „konzumaci 10°-vého piva v přiměřené míře,“ nikoliv však destilátů. A kapelník jde tak daleko, že před festivalem ve Zlivi je schopen nás stopovat do místní samoobsluhy, a když zahlédne, jak si s Fugasem ukládáme do nákupního košíku lahev kořalky, kterou hodláme utajit v šatně, nelení řvát na celý obchod: „Hajzlové, okamžitě to vraťte!“ Ale zpět do výčepu domu osvěty v Týně nad Vltavou. Vláďa má vytřeštěné oči, ovšem namísto toho, aby nám lál a spílal, vykřikuje: „Pojďte honem nahoru, to je nádhera, to je smutek.“ Chvatně ho tedy následujeme a Vladimír s Martinem nám přehrají úvodní motiv budoucí písně Mosty hoří. Je tvrdý, nekompromisní, bolestně smutný a přitom tak nějak osvobozující. Je nádherný a všichni čtyři cítíme, že se něco děje. Vezmu tužku a papír a píšu refrén: „Nabral jsem dech a mosty hoří, v ohni mám čistý svědomí, v pravici louč a mosty hoří, mám dlouhej nos a všechno smím.“ Před Hubertusem se otevírá něco docela nového, něco, co nás fascinuje, něco, do čeho máme všichni ohromnou chuť. Pokračování příště…

Sebrané kdysi


In Vino Veritas

Povolte Flash Player


Kopretina

Povolte Flash Player


V Pondělí ráno

Povolte Flash Player


Hommage a Keith Emerson

Povolte Flash Player


Podzimní ptáci

Povolte Flash Player


Vy a já

Povolte Flash Player


Neděle

Povolte Flash Player


Monument pro tavičovu dívku

Povolte Flash Player


Ať jde ven

Povolte Flash Player


Mistru kamene a dláta

Povolte Flash Player


Nádherná síla

Povolte Flash Player


Špinavý ráno

Povolte Flash Player


Zetory jedou

Povolte Flash Player


Album si můžete objednat zde




Josef Kučera